Zaufanie w biznesie – czy można się tego nauczyć? Budowa zaufania w organizacji

Kluczem do zwiększenia rentowności organizacji jest wysoka wydajność pracowników. Osiągnięcie tego celu wymaga podjęcia od nas, jako pracodawców czy menadżerów pewnych działań – jednym z nich jest budowa fundamentów – zaufanie w biznesie. To ono sprawia, że pracownicy chętniej przychodzą do pracy, wykonują swoje obowiązki, ale co najważniejsze – dzielą się feedbackiem, zarówno tym pozytywnym, jak i negatywnym. Wydaje się, że zaufanie jest lub go nie ma, tymczasem można je zbudować wykorzystując konkretne techniki, a w ich poznaniu i wdrożeniu pomocna będzie platforma Mindo.

Budowanie zaufania w biznesie jest ściśle związane z relacjami międzyludzkimi – to pewne umiejętności miękkie, dzięki którym jesteśmy w stanie porozmawiać ze swoimi współpracownikami i wesprzeć ich w trudnych chwilach, ale jednocześnie dać konstruktywny feedback, dzięki któremu są gotowi podnieść swoje kompetencje. Zaufanie w biznesie jest istotne nie tylko wśród pracowników wyższego szczebla, ale również i wśród pracowników liniowych, dlatego też w Mindo odpowiednie impulsy dostosowane są dla całej organizacji i wspierają całą kadrę. 

Dlaczego zaufanie w organizacji jest ważne i od czego zacząć jego budowanie?

Ogromną zaletą zaufania w organizacji jest nie tylko przyjazna atmosfera –  ufający sobie pracownicy chętniej dzielą się swoim doświadczeniem z innymi, a także zadaniami. Jeśli w naszej organizacji praca zespołowa jest niezbędna, to kwestia budowania zaufania powinna być jednym z priorytetów.

Zespół, w którym zaufanie jest powszechne będzie działał na korzyść organizacji – to potwierdzenie teorii Y MacGregora, według której dzięki budowaniu zaufania w organizacji pracownicy stają się częścią firmy i bez problemu dzielą się swoją wiedzą, a także umiejętnościami, niekoniecznie związanymi z konkretną listą obowiązków. Dzieje się tak dlatego, że czują zaufanie, jakim obdarzają ich menadżerowie – w tym momencie dużo ważniejsze staje się identyfikowanie z filozofią firmy, tworzenie jej unikalnej kultury organizacyjnej, co przyczynia się do zmniejszenia rotacji, za to znacznie zwiększa produktywność. Teoria Y jest zgodna z założeniami teorii stosunków międzyludzkich, a wprowadzenie modelu na jej podstawie w latach 60. do P&G udowodniło, że zaufanie między pracownikami zwiększa zaangażowanie wszystkich zespołów produkcyjnych. Najważniejsze było tu pozwolenie zespołom produkcyjnym nie tylko na decyzje dotyczące poszczególnych produktów, ale także kontakt z klientem. 

Ponieważ zaufanie jest ściśle powiązane z nawykami, z łatwością można się go nauczyć, a dzięki impulsom na platformie Mindo, szybko możesz je zbudować w swojej organizacji za pomocą konkretnych działań, które wdrożą sami pracownicy. 

Umów się na rozmowę

Jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów, o tym jak możesz zastosować Mindo w swojej organizacji, umów się na spotkanie online z naszym przedstawicielem już teraz. 

Tomasz Pietrzak

Co-founder
tom@mindoapp.io

Nawet najbliższe relacje były kiedyś odległe – rozmowa pierwszym krokiem do budowy zaufania

Podstawą zrozumienia, jak budować zaufanie w biznesie, jest uświadomienie sobie, że aby jakakolwiek relacja była silna i głęboka, musiała mieć swój początek. Warto odnieść się tu do swoich indywidualnych doświadczeń: nawet najbliżsi przyjaciele kiedyś byli obcymi ludźmi, musieliśmy ich poznać, a więź powstała z czasem.

Podobnie jest ze środowiskiem pracy – aby pracownicy mieli okazję zawiązać bliższe relacje, niezbędny jest pierwszy krok, dzięki któremu przełamią swój strach i poznają się bliżej. Zwracamy na to uwagę w Mindo, dlatego też impulsy stworzone przez specjalistów od budowania zaufania w organizacji są dopasowane do różnych środowisk organizacyjnych. Podstawą jest jednak rozmowa – na przykład warto kilka razy w miesiącu zamienić z różnymi współpracownikami kilka zdań niezwiązanych z pracą – być może łączą Was wspólne pasje?

Oczywiście, wykonywanie służbowych obowiązków jest ważne, ale 10 minut rozmowy podczas obiadu czy kawy nie zepsuje prac nad harmonogramem, a kto wie – może nawet przyspieszy całą pracę dzięki nowej pozytywnej energii?

Techniki tworzone przez ekspertów

Choć budowanie zaufania opartego na naszych własnych doświadczeniach będzie bardzo pomocne, warto sięgnąć po poradę ekspercką. Tworząc różnego rodzaju impulsy w Mindo współpracujemy z ekspertami od zarządzania, psychologii i kultury organizacyjnej, dzięki którym wiemy, jak kształtować pewne zachowania oraz, co zrobić, aby pracownicy sami z siebie wdrażali poszczególne wskazówki. Na podstawie licznych badań wiemy, że:

  • budowanie zaufania jest nierozerwalnie związane z osobistymi relacjami,
  • zaufanie pozwala na popełnianie błędów, ale też i na przyznawanie się do nich,
  • w zespole, w którym zaufanie działa na właściwym poziomie, przestrzegane są zasady,
  • otwarta komunikacja jest wynikiem wysokiego zaufania i wpływa na wydajność,
  • w budowaniu zaufania ważni są liderzy – którzy ufają i którzy są godni zaufania.

Warto pamiętać, że w organizacji mamy pracowników o różnych osobowościach. Dużo łatwiej osobiste relacje nawiążą ekstrawertycy niż introwertycy, którzy potrzebują dodatkowego bodźca, dlatego też w Mindo mierzymy cały czas natężenie nawyków organizacyjnych budujących zaufanie, a następnie proponujemy konkretne impulsy, które wzmocnią dane nawyki – są to także proste pytania, które pomogą wykonać ten pierwszy krok osobom bardziej zamkniętym w sobie.

Budujemy zaufanie – Mindo ramię w ramię z liderem

Jak wspomniane zostało wyżej, duże znaczenie dla budowy zaufania w organizacji ma także lider. Dlatego też, pewne rzeczy warto robić po prostu razem. Zaangażowanie całego zespołu nie jest trudne, jeśli dobierze się odpowiednią aktywność – może wyjście do kina, teatru, albo wspólne spotkanie na meczu siatkówki? Tego typu spotkania dobrze jest organizować cyklicznie, ale uwzględniając przy tym zainteresowania poszczególnych pracowników – im częściej będziecie ze sobą rozmawiać, tym więcej aktywności będziecie mogli wspólnie wykonać!

Choć propozycja wspólnego spotkania może wyjść od każdego pracownika, warto aby zaangażował się w to lider. Impulsy przygotowane przez Mindo są tworzone w oparciu o liczne badania i dopasowane do różnych osobowości. Pracownicy otrzymują konkretne wskazówki jak budować zaufanie, a Mindo dba o to, aby te sposoby były utrwalane i wprowadzane do organizacji.  

Budowanie zaufania z Mindo nie odbywa się w ciągu jednego dnia – celem jest trwałość, a nie szybkość.  Dzięki wielowymiarowej pracy nad zaufaniem wydajność pracowników, a tym samym całej organizacji, stale rośnie. W Mindo impulsy przygotowane przez ekspertów są przyporządkowane do listy ponad 15 kluczowych kompetencji organizacji. Dystrybucją impulsów i ich wdrażaniem w organizacji zarządza serce Mindo – algorytm, który dba o jak najwyższe przyswojenie każdego impulsu, który jest istotny dla organizacji. 

Jeśli chcesz porozmawiać, jak budować zaufanie w Twojej organizacji z Mindo – napisz do nas lub umów spotkanie online, a my opowiemy Ci szczegółowo o naszym produkcie i przedstawimy impulsy pasujące do Twojego zespołu.

Zobacz podobne artykuły

Tomasz Pietrzak

Obliczono, że do przeciętnego człowieka napływa codziennie nawet 34 GB danych. Im więcej bodźców, informacji, tym ciężej przyswoić nową wiedzę. Tymczasem podnoszenie …

Tomasz Nalewajk

Zaufanie i równowaga psychiczna to podstawa stabilnego funkcjonowania organizacji  Jeśli na co dzień pracownicy nie mogą sobie zaufać, a do tego odczuwają …

Tomasz Nalewajk

Kompetencje miękkie i twarde — które z nich są ważniejsze jako umiejętności pracowników? Środowisko pracy zmienia się dynamicznie, a z każdym rokiem …

Przewiń do góry