Zaufanie i równowaga psychiczna – sprawdź dlaczego te kompetencje są dobre na start

Zaufanie i równowaga psychiczna to podstawa stabilnego funkcjonowania organizacji 

 

Jeśli na co dzień pracownicy nie mogą sobie zaufać, a do tego odczuwają zmęczenie psychiczne i nie mogą liczyć na odpowiednią dozę odpoczynku czy wsparcia, to trudno jest o efektywną pracę i koncentrację na realizacji celów zarówno biznesowych jak i rozwojowych. 

 

Zaufanie

Zaufanie w organizacji to na pewno jeden z tych obszarów, który po jakimś czasie spędzonym w danej firmie czy zespole można wyczuć. Ale czy można je zmierzyć czy zmienić? Mindo pozwala zarówno na jedno i drugie. Kluczem są tutaj nawyki, czyli określone sposoby działania, które kształtują zaufanie i jednocześnie są możliwe do pomiaru i zmiany. 

Aby zwiększać zaufanie najważniejsze jest wspieranie pozytywnych nawyków w organizacji. 

Wyróżniamy tutaj 5 obszarów:

  1. Tworzenie osobistych więzi w organizacji pomiędzy pracownikami na każdym szczeblu
  2. Zgoda na popełnianie błędów, które są rozumiane jako element każdej pracy, a szczególnie pracy w obszarze poszukiwania innowacji 
  3. Transparencja decyzji i zmiany, które pozwalają na szybki przepływ informacji i budowanie poczucia wspólnoty pomiędzy pracownikami 
  4. Otwarta komunikacja, w której obecny jest m.in. regularny feedback oraz otwartośc na konstruktywną krytykę 
  5. Budowanie zaufania na linii pracownik – manager

 

Do każdego z nawyków w Mindo przygotowane są impulsy i wyzwania. Te pierwsze to pigułki praktycznej wiedzy, a te drugie to sposoby na ich wprowadzenie do codziennej pracy krok po kroku. 

Przykładowo, jeśli celem jest budowanie zgody na popełnianie błędów, to jednym z impulsów jest rozwijanie postawy, która pozwala docenić współpracowników, którzy mówią otwarcie o błędach, a pierwszym wyzwaniem, aby ta postawa stała się praktycznym zachowaniem, jest przypomnienie sobie swoich reakcji na błędy, a następnie stworzenie adekwatnego schematu reakcji w sytuacji, gdy ktoś z kolegów czy koleżanek popełni błąd. 

Równowaga psychiczna 

W taki sam sposób rozwijana jest umiejętność dbania o swoją (a także zespołową) równowagę psychiczną. Na najbardziej codziennym poziomie jest to trenowanie odpowiednich zachowań (np. redukowania napięcia poprzez koncentrowanie się na ciele czy umiejętność kwestionowania negatywnych przekonań), a na poziomie wyżej jest to praca na nawykach obecnych w całej organizacji. 

W przypadku równowagi psychicznej rozwijane są umiejętności w pięciu obszarach:

  1. Dyscyplina emocjonalna, czyli umiejętność zarządzania swoimi emocjami
  2. Uważność, która pozwala się skupić na zadaniach
  3. Odpoczynek, który daje możliwość relaksu i regeneracji 
  4. Odpornośc psychiczna, która pozwala na wytrwanie w trudnej sytuacji i na wyciąganie konstruktywnych wniosków 
  5. Wsparcie wewnętrzne, w ramach zespołu czy organizacji 

Jak najlepiej korzystać z Mindo?

Mindo opiera się na obserwacji, że najlepszą metodą rozwijania umiejętności jest ich ćwiczenie w małych dawkach każdego dnia. Dlatego Mindo proponuje wyzwania, które są właśnie takimi ćwiczeniami wymagającymi niewielkiego wysiłku. Regularne realizowanie wyzwań sprawia, że nowe umiejętności stają się nawykiem. 

Inny ważny element to uruchomienie uczenia się w grupie. Warto rozmawiać o wiedzy, którą proponuje Mindo i wspólnie realizować wyzwania. Dzięki temu nowa wiedza i umiejętności lepiej się rozprzestrzenia i utrwala. 

O autorze

Przeczytaj podobne artykuły

Tomasz Nalewajk

Kluczem do zwiększenia rentowności organizacji jest wysoka wydajność pracowników. Osiągnięcie tego celu wymaga podjęcia od nas, jako pracodawców czy menadżerów pewnych działań …

Tomasz Nalewajk

Kompetencje miękkie i twarde — które z nich są ważniejsze jako umiejętności pracowników? Środowisko pracy zmienia się dynamicznie, a z każdym rokiem …

Agnieszka Bożek

W ciągu ostatnich kilku lat pojęcie zaangażowania stało się bardzo popularne w polskich organizacjach. Jego używanie w różnych kontekstach spowodowało jednak, że …

Tomasz Pietrzak

Badanie “Kompetencje organizacji i pracowników” pokazało, że 99% pracowników chce rozwijać kompetencje, a 85% uważa, że w ich firmie powinny być rozwijane …

Przewiń do góry