Microlearning. Metoda na skuteczne zwiększanie kompetencji.

Obliczono, że do przeciętnego człowieka napływa codziennie nawet 34 GB danych. Im więcej bodźców, informacji, tym ciężej przyswoić nową wiedzę. Tymczasem podnoszenie kompetencji nierozerwalnie związane jest z nauką, a zakres uwagi pracownika – jak każdego człowieka – ma swój limit. Jak pogodzić ze sobą te potrzeby, a dodatkowo znaleźć czas na zwiększanie kompetencji wtedy, gdy nie ma czasu na całodniowe szkolenia? Z pomocą przychodzi microlearning, czyli mikronauka, która dzięki małym dawkom wiedzy podawanym w odpowiednim czasie i formie jest bardzo skuteczna. To podstawa Mindo, które buduje zaangażowanie i rozwija kompetencje w organizacji.

W ostatnich miesiącach praca zdalna stała się powszechną praktyką, a nawet teraz, gdy pracownicy wracają do biura, to nowym standardem jest praca hybrydowa. Sprawia to, że znane do tej pory metody zwiększania kompetencji – m.in. szkolenia stacjonarne, tracą często rację bytu. Coraz więcej aktywności przenosi się do online i to samo może dotyczyć zwiększania zaangażowania i kompetencji. Rozwój jest istotny zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i osoby zatrudnionej – to nie tylko podnoszenie kompetencji poszczególnych osób, ale też i firmy. Ale tak samo istotne jest mierzenie postępów w tym rozwoju – i to nie tylko zaraz po szkoleniu, ale w trybie ciągłym. Dlatego też Mindo, korzystając z metod microlearningu, nie tylko rozwija pracowników, ale i na bieżąco mierzy ich postępy i jak to wpływa na całą organizację.

Microlearning – co to jest?

Historia microlearningu jest bezpośrednio związana z przepracowaniem pracowników – pomimo chęci, nie mają oni czasu na długie szkolenia, a aby wiedza w nich zawarta była następnie utrwalona, to powinna być cały czas aktualizowana. Duży wpływ na to ma także digitalizacja – w dobie Social Mediów dużo ciężej przychodzi nam wszystkim przyswajanie długich informacji. Wychodząc naprzeciw tym problemom powstał microlearning. 

Mikronauka polega na podawaniu pracownikom często, ale za to małej dawki informacji, którą zdecydowanie łatwiej im zapamiętać i przede wszystkim wdrożyć do codziennych obowiązków.

Sukces microlearningu związany jest także z odpowiednim wzmacnianiem wiedzy. To przede wszystkim częste przypominanie za pomocą różnych form wcześniej podanych informacji, ich aktualizacja, rozszerzanie (nadbudowanie), dzięki czemu pracownicy zdecydowanie częściej wdrażają do codziennych obowiązków podane wskazówki.

Microlearning ma wiele form. To nie tylko prezentacje, ale przede wszystkim: infografiki, video, animacje, gry, case study, testy, czy tutoriale. W Mindo, każda technika rozwijająca daną kompetencję, to maksymalnie 3 minuty uwagi pracownika, bo tak naprawdę ważniejsze są późniejsze przypomnienia i motywatory.

Dlaczego warto zdecydować się na microlearning?

Szkolenia zewnętrzne tworzą efekt „wow” – tuż po wyjściu ze spotkania pracownicy są nafaszerowani wiedzą i gotowi by wprowadzić ją w życie. Wskazówki pamiętają przez kilka dni, tymczasem wpadając w wir pracy nie mają czasu na ich utrwalenie, co sprawia, że zdobyte umiejętności po prostu ulatują. W przypadku microlearningu, każdy z pracowników codziennie otrzymuje krótką „pigułkę” z konkretną wiedzą, którą szybko zapamięta, a przede wszystkim – bez problemu wdroży do codziennych obowiązków, zwłaszcza że jest ona cały czas utrwalana dzięki stosowanym w mikronauce zabiegom.

 

Microlearning w Mindo to przede wszystkim pokazywanie merytorycznych technik, które mają wpływ na podniesienie wydajności pracowników i ich rozwój. To bardzo konkretne sposoby działania – instrukcje, które są znacznie skuteczniejsze niż ogólne porady.

  • Mindo działa na bazie zmiany behawioralno-poznawczej – to właśnie wdrażanie konkretnych zachowań zmienia długotrwale nawyki, a nie dawanie dobrych rad czy poleceń. To dzięki zmianie tego jak działamy, następuje trwała zmiana w postawach. Co ważne, stosowany jest tu także system przypominania, który wzmacnia nowe zachowania. 
  • Mindo stawia na pętlę mikronauki – jest to możliwe dzięki mierzeniu obecności konkretnych kompetencji w organizacji. Na bazie takiej analizy dopasowany zostaje rozwój danej kompetencji do organizacji – pracownicy otrzymują konkretne techniki. 
  • Techniki w metodzie microlearning są poddawane ocenie pracowników – to oni decydują, czy dana technika jest przydatna, czy korzystają z niej w pracy, czy mogą ją wdrożyć do projektów. Informacje te zbierane są na dashboardzie osoby, która zarządza danym zespołem lub projektem. Ma ona wgląd w to jak idzie zwiększanie kompetencji w zespole lub organizacji. Na podstawie tych ocen Mindo dobiera kolejne techniki prowadzące do zwiększenia skuteczności działań.

Umów się na rozmowę

Jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów, o tym jak możesz zastosować Mindo w swojej organizacji, umów się na spotkanie online z naszym przedstawicielem już teraz. 

Tomasz Pietrzak mindo

Tomasz Pietrzak

Co-founder

  • Microlearning w Mindo to podnoszenie kompetencji całego zespołu – nie tylko menedżerów. Mindo stawia na efekt sieci, wiedząc, że wsparcie współpracowników, jest niezwykle ważne i to ono buduje wspólne zaangażowanie. Unikamy tym samym problemu, w którym część osób była na szkoleniu i już zna nowe sposoby działania, a część nie. Propagacja technik i microlearningu w całej organizacji zapewnia równomierne efekty. 

Wśród technik Mindo znalazły się takie, które są wymieniane przez firmy zebrane w Fortune 500 za kluczowe do zwiększania efektywności pracy – komunikacja, podejmowanie decyzji czy inteligencja emocjonalna. Każda z nich jest opracowana jako microlearning i jest częścią algorytmu Mindo, który odpowiednio dobiera techniki do wymagań organizacji. 

Microlearning to doskonała alternatywa dla czasochłonnych szkoleń. Jego zaletą jest przede wszystkim dopasowanie do organizacji i czasów, w których ciężko zmobilizować wszystkich pracowników w tym samym momencie. Pomimo odejścia od tradycyjnego ucz się, ucz efekty końcowe, którymi są podniesienie kompetencji pracownika i firmy, są zdecydowanie większe. 

Agnieszka Bożek

W ciągu ostatnich kilku lat pojęcie zaangażowania stało się bardzo popularne w polskich organizacjach. Jego używanie w różnych kontekstach spowodowało jednak, że …

Tomasz Pietrzak

83% osób regularnie zapoznawało się z technikami podanymi w formie micro-learningu, a 100% z nich zadeklarowało, że skorzystało z minimum jednej techniki. …

Tomasz Pietrzak

Kluczem do zwiększenia rentowności organizacji jest wysoka wydajność pracowników. Osiągnięcie tego celu wymaga podjęcia od nas, jako pracodawców czy menadżerów pewnych działań …

Przewiń do góry