Umiejętność komunikacji jest kluczowa w efektywnej pracy.
Umiejętność komunikacji to podstawa skutecznej pracy w zespole. To reagowanie na to, co przekazuje odbiorca i nadawanie dostosowanych do niego komunikatów.
Umiejętności interpersonalne w pracy
Komunikacja w pracy to wszelkie komunikaty związane z tematami zawodowymi. Efektywna komunikacja to nieodłączny element skutecznego funkcjonowania firmy. Decyduje o sukcesie zespołów i organizacji. Wpływa także na zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy i relacje między nimi oraz na satysfakcję klientów i wizerunek całej organizacji.
Komunikacja interpersonalna w pracy obejmuje na przykład przekazywanie informacji o realizacji zadań, wszelkie komunikaty podczas codziennych rozmów i spotkań, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji, a także przekazywanie informacji zwrotnej przez przełożonych i pracowników. Zarówno o projektach, jak i ogólnym kształcie współpracy.
Komunikacja werbalna to przekazywanie informacji za pomocą języka. Przez konkretne wypowiedzi, jak mówienie, czy pisanie. Komunikacja werbalna – to też komunikacja interpersonalna, do której zaliczamy na przykład aktywne słuchanie.
Komunikacja nie przebiega jednak tylko przy użyciu słów. Komunikacja niewerbalna to wszystko to, czego nie wyrażamy bezpośrednio przy użyciu mowy. Sposób wypowiadania komunikatu, postawa ciała, mimika czy gestykulacja.
Komunikacja bezpośrednia to wszelkiego rodzaju spotkania twarzą w twarz, jak rozmowy 1:1 czy spotkania zespołowe w większym gronie.
Do komunikacji pośredniej zaliczamy m.in. wszelkie komunikaty pisane – maile, wiadomości wymieniane na komunikatorach albo platformach do zarządzania projektami.
Jakie kompetencje powinna rozwijać Twoja organizacja?
Przygotowaliśmy dla Ciebie test, który pomoże Ci dowiedzieć się jakie kompetencje powinna rozwijać Twoja organizacja. Wystarczy, że odpowiesz na kilka pytań.
pracowników chce się rozwijać i uczyć nowych kompetencji
pracowników uważa, że pracodawca, który umożliwia rozwój kompetencji jest atrakcyjniejszy
pracowników wybiera do rozwoju kompetencje miękkie
Elementy skutecznej komunikacji
Efektywna komunikacja w firmie może występować niezależnie od sposobu, w jaki komunikujemy się z drugą stroną. Wystarczy znać elementy dobrej komunikacji.
- Odpowiednie warunki do komunikacji interpersonalnej
- Tworzenie zrozumiałych komunikatów - jasne i precyzyjne wypowiedzi
- Empatyczne podejście do osób, z którymi się komunikujemy
- Aktywne słuchanie drugiej osoby
- Sprecyzowany cel komunikacji
- Zwracanie uwagi na komunikaty niewerbalne
- Większe zaangażowanie pracowników i ich przywiązanie do firmy
- Poprawa relacji międzyludzkich i ich wzmocnienie
- Zwiększone zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy
- Satysfakcja klientów
- Pozytywny wizerunek organizacji jako pracodawcy
- Zwracanie uwagi na komunikaty niewerbalne
- Szybsze osiąganie zamierzonych celów i skuteczna współpraca na co dzień
Korzyści z efektywnej komunikacji w pracy
Dobrze prowadzona komunikacja decyduje o sukcesie zespołów i organizacji. To, w jaki sposób wygląda komunikacja w firmie, ma duże znaczenie dla pracowników i wpływa na ich poczucie zadowolenia z wykonywanej pracy oraz budowanie relacji ze współpracownikami. To przekłada się też na wizerunek całej organizacji i satysfakcję klientów.
W jaki sposób efektywnie rozwijać umiejętność komunikacji?
Umiejętność komunikacji można rozwijać. Jak robić to najskuteczniej? Umiejętności komunikacyjne w pracy można rozwijać tak samo, jak każdy inny nawyk – wypracowując pewne zachowania i reakcje. Nawyki najwygodniej wdraża się małymi krokami, tak samo jest z nauką i rozwijaniem umiejętności. Microlearning, czyli rozbijanie materiału do nauki na małe części, to skuteczny sposób na rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
Jak działa rozwijanie umiejętności komunikacji na platformie Mindo?
Platforma Mindo działa w ten sposób, że dla każdej kompetencji przygotowany jest zestaw kilku nawyków. W przypadku kompetencji “KOMUNIKACJA” jest dostępnych 5 nawyków, które pozwalają skutecznie utrwalać wiedzę w obszarze efektywnej komunikacji interpersonalnej. Zobacz, jakie nawyki można rozwijać w ramach kompetencji “KOMUNIKACJA” w platformie do rozwoju kompetencji miękkich Mindo.
Aby uprościć komunikację z pracownikami, każda kompetencja jest stworzona w identyczny sposób:
Kompetencja –> Nawyki –> Impulsy
Słuchanie jest aktywnym procesem. Podczas komunikacji z drugą osobą przyjmujemy otwarcie to, co do nas i staramy się to przyjąć.
Aktywne słuchanie to klucz do budowania lepszych relacji między pracownikami oraz dokładne zrozumienie tego, co chce nam przekazać druga osoba
Impulsy w ramach nawyku:
🔷 Przyjmowanie postawy słuchacza
🔷 Potwierdzanie
🔷 Parafrazowanie
🔷 Klaryfikowanie
🔷 Podsumowywanie
Otwartość na drugą osobę to z jednej strony przekazywanie informacji o sobie, o własnych emocjach i związanych z nimi odczuciach, z drugiej gotowość na przyjęcie tego samego od drugiej osoby.
Otwartość w komunikacji interpersonalnej, zwłaszcza otwartość na argumenty drugiej strony sprawia, że możliwa jest rozmowa i wymiana poglądów. Pozwalanie na to, by ktoś miał inne zdanie, tworzy grunt do twórczego myślenia w grupie, zwiększa zaufanie i gwarantuje lepszą współpracę.
Impulsy w ramach nawyku:
Nazywanie emocji i uczuć
Komunikat Ja
Metakomunikat
Argumentowanie
Ja jestem OK-Ty jesteś OK
Elastyczność w komunikacji interpersonalnej to nic innego jak rozumienie perspektywy drugiej osoby i dopasowywanie komunikatu do jej potrzeb.
Elastyczność komunikacyjna zwłaszcza jeśli mówimy o elastyczności w komunikacji organizacyjnej to też przystępność tworzonych komunikatów dla rozmówcy.
Kiedy przekazujemy informacje, warto dostosować sposób mówienia do rozmówcy – używamy odpowiedniego tonu, tempa mówienia i języka, który rozumie (na przykład bez specjalistycznego żargonu), znosimy wiele barier i nieścisłości komunikacyjnych.
Aby poznać impulsy dla nawyku “Elastyczność komunikacyjna”, skontaktuj się z nami, otrzymasz pełną listę impulsów oraz dostęp do platformy demo.
Udzielanie informacji zwrotnej to kompetencja komunikacji, którą powinien posiadać każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego w organizacji stanowiska.
Informację zwrotną przekazuje zarówno manager, jak i junior stawiający pierwsze kroki w organizacji. To jeden z kluczowych elementów efektywnej komunikacji interpersonalnej i zarazem efektywnego działania zespołów.
Informacji zwrotnej udzielamy podczas wykonywania codziennych zadań, na spotkaniach dotyczących projektów, gdy przedstawiamy swoje oczekiwania, a także podczas podsumowujących rozmów okresowych.
Umiejętność dawania informacji zwrotnej, zarówno krytyki, jak i pochwały znacznie usprawnia codzienną współpracę i sprawia, że wszelkie spotkania związane z przekazaniem feedbacku stają się mniej stresujące.
Aby poznać impulsy dla nawyku “Udzielanie informacji zwrotnej”, skontaktuj się z nami, otrzymasz pełną listę impulsów oraz dostęp do platformy demo.
Empatia to umiejętność komunikacyjna, dzięki której możemy wczuć się w sytuację drugiego człowieka. Zrozumieć co nim kieruje, dlaczego odczuwa określone emocje i jakie są powody tego, że działa w określony sposób.
Empatyczna komunikacja w biznesie przynosi wiele korzyści. Zbliża ludzi do siebie, poprawia relacje w zespole, ogranicza występowanie konfliktów. To wszystko skutkuje dużo efektywniejszą współpracą na co dzień.
Aby poznać impulsy dla nawyku “Empatyczna komunikacja”, skontaktuj się z nami, otrzymasz pełną listę impulsów oraz dostęp do platformy demo.
Każdy impuls to konkretna technika do zastosowania w organizacji od razu.
Impulsy przygotowane są w taki sposób, aby maksymalnie efektywnie przyswoić wiedzę:
- Wprowadzenie do danego Impulsu
- Wdrożenie krok po kroku
- Wskazówki w obszarze pracy zdalnej oraz roli managera
- Test wiedzy
- Feedback odnośnie przydatności Impulsu
Kluczem do opanowania Impulsu jest zbudowanie nawyku poprzez regularne powtarzanie.
Mindo bazuje na koncepcie microlearningu, czyli rozbiciu nauki nowych kompetencji na jak najmniejsze części materiału do przyswojenia.
Zadania do wykonania na dany tydzień zajmują zaledwie kilkanaście minut, a efekty w poziomie kompetencji komunikacji interpersonalnej w zespole widoczne są już od pierwszego dnia.
Dodatkowo Impulsy są wspierane poprzez krótkie video.
Po co rozwijać umiejętności interpersonalne w firmie?
Bez względu na to, czy mamy do czynienia z rozproszonym zespołem, czy pracujemy wyłącznie w zespole wirtualnym, jesteśmy w ciągłym kontakcie z naszymi współpracownikami. Lepsza komunikacja w pracy pomaga redukować nieporozumienia. Zwiększa też poczucie zadowolenia z pracy, wzmacnia relacje oraz poczucie zaufania.
Umiejętność komunikacji potrzebna jest nie tylko w codziennej pracy z członkami organizacji. To też często działania z klientami korzystającymi z usług i produktów oraz z biznesem. Odpowiednie przekazywanie informacji o poszczególnych zadaniach, udostępnianie wyników, aktualizacji i stanu projektów – to podstawy udanej komunikacji przy projektach biznesowych.
Zgodnie z raportem z badania “Kompetencje organizacji i pracowników” 76% pracowników, uważa, że pracodawca, który daje możliwość rozwoju, jest atrakcyjniejszy. 99% pracowników, chce uczyć się nowych rzeczy, a 70% z nich wybiera do rozwoju kompetencje miękkie zamiast twardych, wśród których znajduje się też umiejętność komunikacji.
Rozwijaj umiejętność komunikacji komunikacji i mierz zaangażowanie pracowników w jednym narzędziu
Jestem co-founderem w Mindo. Moim celem jest uczestniczenie w każdej rozmowie z klientem, bo wierzę że ta wiedza pozwoli nam budować coraz lepszy produkt dla Ciebie.
Rozwijaj kluczowe kompetencje – kompetencje miękkie w zespołach i w organizacji. W Mindo możesz też mierzyć zaangażowanie pracowników w 4 kluczowych obszarach
Zadbaj o umiejętności komunikacyjne w zespołach
Chcesz rozwijać umiejętność komunikacji w swojej firmie? Daj pracownikom prosty i skuteczny sposób na naukę kompetencji interpersonalnych.
Wybierz dogodny termin i umów się na prezentację demo.
Cały program/koncepcja jest niezwykle ciekawa i potrzebna. W dobie pracy zdalnej, firmy potrzebują sposobów na angażujące, interaktywne, być może nawet z wątkami grywalizacji sposoby na budowanie kultury organizacyjnej, trzymanie ręki na pulsie firmowych wartości i wzmacnianie pożądanych postaw. Interaktywny micro-learning zdecydowanie wychodzi naprzeciw tym potrzebom.
Iwona Leśniak - HR Business Partner KISS Digital
Jakie kompetencje chcesz rozwijać w swojej organizacji?
Jaki masz cel? Jakie kompetencje planujesz rozwijać w swojej organizacji? Z naszego doświadczenia ze współpracy z organizacjami wynika, że poszczególne cele i kierunki rozwoju organizacji wymagają rozwoju określonych grup kompetencji. Żeby ułatwić Ci zadanie pogrupowaliśmy je w często wybierane zestawy.
Wybierz swój cel i skorzystaj z gotowego zestawu kompetencji do rozwoju
Zestaw 1
-
Komunikacja
-
Współpraca
-
Inteligencja emocjonalna
Zestaw 2
-
Innowacje
-
Podejmowanie decyzji
-
Krytyczne myślenie
Zestaw 3
-
Wellbeing
-
Elastyczność uczenia się
-
Rozwój pracownika
Stale zwiększamy bazę dostępnych na platformie Mindo kompetencji miękkich. Na podstawie badań stworzyliśmy programy rozwoju 13 kluczowych kompetencji organizacji, z których możesz skorzystać w każdej chwili.
Jestem co-founderem w Mindo. Moim celem jest uczestniczenie w każdej rozmowie z klientem, bo wierzę że ta wiedza pozwoli nam budować coraz lepszy produkt dla Ciebie.
Porozmawiajmy jeżeli:
- zastanawiasz się jak Mindo pomaga firmom rozwijać kompetencję komunikacji,
- chcesz poznać ofertę,
- chcesz zobaczyć demo platformy.
Agenda spotkania:
- przedstawimy główne założenia Mindo, dostępne kompetencje oraz działanie algorytmu
- pokażemy platformę na żywo oraz omówimy wybrną kompetencję i impulsy do niej
- Sesja Q&A
Wybierz termin w kalendarzu. Otrzymasz powiadomienie oraz zaproszenie na bezpłatne demo.
Jeżeli nie możesz znaleźć dogodnego terminu skorzystaj z poniższego formularza.